torsdag 25 oktober 2012

Träningsmål..

Länge sedan jag sprungit nu igen, men idag blev de lite intervaller och de kändes riktigt bra!
Har inte riktigt hittat den rätta motivationen ända sen mitt första halvmaratonlopp i slutet på augusti. Det blev sån intensiv löpträning (enligt mig) hela sommaren för att orka igenom mitt halvmara-mål så jag tappade helt lusten efteråt för löpningen, men jag insåg även att det funkar bättre med träningen om man har ett klart mål att se fram emot.

Jag har alltid varit en sån person som verkligen tyckt om att träna så har inte ansett det nödvändigt att ha MÅL.. Har inte riktigt fattat det där förrän nyligen. Klart att man kämpar och snör på sig skorna om det står på schemat t.ex löpning 13 km, fastän regnet öser ner och de e ruggigt och kallt eller en kokhet sommardag.

Nu är då frågan vad jag ska ha för mål att se framemot nu då? Har ju knappt på hela sommaren varit på nån gruppträning eller gym överhuvudtaget jusst pga min halvmara träning så nu i höst har det varit sååå otroligt kul att gå på pass! Dvs de få gånger det har lyckats att jag har haft tid och möjlighet.

Så nu har jag funderat, tänkt och läst och kommit fram till att jag ska försöka få till det så här i 12 veckor:

- (2-)3 konditionspass/vecka: kan vara vad som helst som höjer pulsen, t.ex löpning, skidåkning, ngt konditionspass på gymmet eller hemmaträning typ Tabata eller t.o.m simning/promenad i nödfall om tiden inte räcker till

- 2 styrkepass/ vecka: kan bestå utav träningsprogrammet som följde med programmet, bodypump,  Familypower timmen (där man kan ha kidsen med)

- 1 Stretchning/Yoga pass/vecka vore verkligen viktigt att få till och ska verkligen försöka! Läste i nyaste Iform att när man närmar sig 40 års (hrmpf.. lääänge ännu men.. :)) så är styrka och smidighetsträning ett måste- annars förfaller kroppen snart. Låter ju inte alls bra, så det ska jag börja prioritera!

Programmet som jag ändrat lite efter mina möjligheter är taget ur jusst tidningen iform som en telfonförsäljare fick pålurat mig :) Målet är då att "bli 9 år yngre på 12 veckor" Låter fruktansvärt löjligt men kroppsligen skulle jag gärna vara 9 år yngre för då hade jag inga krämpor what so ever!

Förr handlade ju min träning bara om viktnedgång/fettförbränning/ lite muskelbyggning men efter 2 stycken graviditeter varav efter den sista fått ena krämpan efter den andra, (eller om det bara åldern som gör sig påmind?) Då börjar man tänka annorlunda. Nu är min högsta prioritet att må bra och ha en kropp som orkar med vardagsbestyren, resten är bara bonus :) Självklart måste jag ju även medge att man vill vara smal och allt dedär också men de är inte lika viktigt längre! Alltså vad SKÖNT de är att bli äldre och klokare på alla sätt! :) Men fettförbrännande aktiviteter får inte lämnas bort för det är ju dom träningspassen jag tycker om och jag ÄLSKAR mat och kolhydrater och då måste man träna hårt också :)

Enligt programmet ska man även testa sig själv före man påbörjar programmet och efter 12 veckor. Testning gäller: vilopulsen, jägarvilan, plankan och armhävningar.. Jägarvilan testade jag idag och det orkade jag >75 sekunder vilket var riktigt bra enligt tabellen för min ålder :) Resten ska jag testa imorgon..

Så! Nu när jag skrivit ner mina planer känns det värre att hoppa av dem så nu hoppas jag på en frisk fortsatt höst/vinter för oftast är det ju nån förkylning som sätter käppar i hjulen.

Hörs imorgon!


3 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om dina mål, och du får uppdatera oss om vad du tycker om maten sen!

    SvaraRadera
  2. Maten stod det inte ett endaste ord om, märkligt kan man tycka men Iform e ju inte den tidning som ger grundlig och djup information och kan ju inte direkt tas på 100% allvar.. men tycker ändå de e kul att prova på detta :) Men jag har tänkt som så att jag fortsätter som jag äter nu men försöker ännu striktare hålla godisdagar till fredagar och inte vräka i mig kolhydrater på kvällarna till vardags, som sagt ingen bantningskur dehär, bara bli starkare och friskare och må bättre..

    SvaraRadera
  3. Bra att ha en plan. Det är så lätt med löpningen då kan man ha ett visst lopp eller en viss tid som mål. Jag borde också göra upp en plan.

    Ska bli intressant att följa med ert "matkasseprojket". Väntar på dagliga rapporter :)

    SvaraRadera